top of page
Search

על ישיבה, הושבה ומתי כדאי להושיב תינוקות בעגלה

Updated: May 10, 2021


חלק א - תינוקות אוהבים לשבת!

תינוקות אוהבים לשבת! כבר מגיל צעיר הם נהנים לשבת בחיק של אמא ושל אבא חבוקים ותמוכים ולהתבונן במתרחש סביבם. כל מי שראה תינוק יושב בפעם הראשונה בעגלה יכול לספר על ההתרגשות של הרגע הזה בו התינוק מביט סביב, סקרן, לומד וגומע את העולם. תינוקות אוהבים לשבת גם במנשא (במנח ורטיקלי) כשהם צמודים ומריחים את אמא או מביטים קדימה אל העולם!

תינוקות אוהבים לשבת. הם במסע של צמיחה גילוי והתפתחות ואנחנו שם איתם ללוות אותם ולתת להם את התנאים המיטביים להצלחה.

חלק ב – הרבה הורים לא יודעים אבל מותר ואפילו מומלץ להושיב תינוקות לפני שהם מתיישבים

ברב העולם מושיבים תינוקות עם תמיכה מגיל מוקדם. ארגון רופאי הילדים האמריקאי אפילו ממליץ להורים על הושבה עם תמיכה מגיל צעיר.

כדאי לדעת שהדעה הנפוצה בארץ לפיה ישיבה מותאמת עם תמיכה מסוכנת ולא בריאה לגב התינוק איננה נתמכת במחקר או בנתונים מדעיים. ברמה האישית כמי שעובדת מעל 20 שנים עם תינוקות וילדים בארץ ובארצות הברית לא נתקלתי בילד שנפגע כתוצאה מישיבה מוקדמת.

ישיבה מוקדמת היא דבר טבעי והיא מסייעת ומקדמת התפתחות!

אני מצרפת את הקטע המקורי מתוך Healthy children אתר ה - American Academy of Pediatrics :

"Once your baby is strong enough to raise her chest, you can help her practice sitting up. Hold her up or support her back with pillows or a couch corner as she learns to balance herself. Soon she’ll learn to “tripod,” leaning forward as she extends her arms to balance her upper body. Bright, interesting toys placed in front of her will give her something to focus on as she gains her balance. It will be some time before she can maneuver herself into a sitting posture without your assistance, but by six to eight months, if you position her upright, she’ll be able to remain sitting without leaning forward on her arms. Then she can discover all the wonderful things that can be done with her hands as she views the world from this new vantage point."

חלק ג – מה כדאי לעשות?

לא לחשוש ולנסות.

בגיל 4-4.5 חודשים אפשר להתחיל ולהושיב את הילד עליכם כשהוא תמוך היטב ומוגן. יחד עם התפתחות והתחזקות הגו תוכלו להוריד אט אט את התמיכות באפן קשוב ומותאם ליכולות שלו. מומלץ שהגירויים בסביבת התינוק ימוקמו גבוה באופן שיעודד את הרמת הראש, הושטת הידיים והזדקפות הגו. בסביבות גיל 4.5 חודשים אני ממליצה להתחיל ולהושיב את הילד בעגלה במנח חצי ישיבה בצורה מדורגת ותוך שימוש ברתמות ואביזרי הבטיחות של העגלה. בגיל זה יצליחו רב התינוקות לשבת בצורה בטוחה ויציבה אולם יהיו תינוקות שיזדקקו לתוספת זמן קצרה.

סביב גיל 6-6.5 חודשים מצליחים רב התינוקות לשבת ללא תמיכה חיצונית. בשלב זה הם עדיין לא מצליחים להתיישב בעצמם או לעבור לזחילה בצורה מדורגת ועם שליטה אך הם נהנים ממשחק בישיבה על המזרון, מישיבה בעגלה ומישיבה בכסא אוכל מותאם לזמנים קצרים. אפשרו להם לשבת ולהתנסות כשאתם איתם ולידם!

מקמו את המשחקים כך שיעודדו זקיפות והזדקפות וכאשר הם בכסא האוכל השתמשו במגש. שימו לב שהתינוק יושב על מזרון פעילות ולא על הרצפה ושהסביבה הקרובה לו בטוחה במידה וייפול או יעבור אל הבטן. אל תשבו ותשחקו על המיטה שלכם ובוודאי שאל תשאירו את התינוק לשבת שם לבדו!

סביב גיל 7-8 חודשים מצליחים רב התינוקות לא רק לשבת לבד אלא להתיישב בעצמם ולעבור מישיבה אל הבטן או לעמידת שש.

חלק ד – אם אתם לא בטוחים

מותר וחשוב להתייעץ עם איש המקצוע הנכון!

כאשר אני פוגשת הורים ותינוקות אנחנו מנסים ובודקים יחד מהן התמיכות להן זקוק התינוק וכיצד לתת אותן באופן מותאם תוך שימוש בידיים ובגוף של ההורה ולפרקי זמן קצרים עם "הקשבה" התאמה לאיתותים של הילד ושל גופו. אנחנו מתרגלים תוך תנועה ומשחק תוך התייחסות למנחים השונים על הידיים, על המזרון, במנשא בעגלה ובכסא האוכל.

אם אינכם בטוחים כיצד לפעול אני ממליצה להתייעץ עם פיזיותרפיסטית ילדים או עם אשת מקצועות הבריאות בעלת רישיון משרד הבריאות שהינה מלווה בריאותית-התפתחותית.

בהצלחה 😊

1,162 views0 comments
bottom of page